przez Urszula » 28 Wrz 2009 18:26
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 11.09.2009r. podobnie jak wcześniejsze z dnia 2.02.2009r. wydane zostało li tylko z delegacji art.73ust.3 pkt 1 prawa farmaceutycznego. Poprzednio obowiązujące rozporządzenia wydawane także na podstawie art.73 ust.3 pkt 2 zawierały załącznik- wykaz produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w punktach aptecznych , określajacy je na zasadzie wyłączenia " z wyjątkiem" ( wykaz negatywny).
Ostatnie rozporządzenie jest " niekonstytucyjne" co najmniej z dwóch przyczyn:
1. Jeśli wskazane kryteria mają określać wykaz produktów dopuszczonych do obrotu - to jest to sprzeczne z zapisem w ustawie w art.73 ust.5 - prawo farmaceutyczne, bowiem wykazy aktualizuje się co 12 miesięcy, a więc nie częściej.
2. art.73 ust.3 prawa farmaceutycznego opoważnia Ministra do określenia kryteriów klasyfikacji i wykazów. Odniesienie się do Farmakopei Polskiej jest w istocie bezprawnym przekazaniem kompetencji kolegium redakcyjnemu Farmakopei, jej zmiany automatycznie powodowałyby zmiany kryteriów i wykazu.
Sugeruję bezzwłoczne wystąpienie do Ministra Zdrowia o bezzwłoczną interpretację rozporządzenia z rozważeniem jego zmiany . Wskazanym byłoby powołać się
na niepowetowane szkody majątkowe dla prowadzących punkty apteczne i możliwą dowolność interpretacji przez Inspektorów Farmaceutycznych, NFOZ i hurtownie. Sądzę , że należy podkreślić , że w opracowaniu jest skarga do Trybunału Konstytucyjnego ze wskazanych wyżej pwoodów oraz naruszenie przez Ministra zasad porządnej legislacji. Pismo - póki co- winno być skierowane przez Zarząd Stowarzyszenia i Związki Zawodowe.
Co do znanej "niechęci" Ministerstwa odpowiadania na kierowane do niego pisma i żądania informacji - można skorzystać z zapisów w art. 54 ust.1 i art.61 Konstytucji RP oraz powołać się na ustawę z dnia 6.09.2001r. o dostępie do informacji publicznej ( Dz U z 2001 r nr 112 poz.1198 z późn. zm.)
Maciej Wiktorzak adw.