Regulacja o odpadach w aptekach - opinia Biura Prawnego NIA
Naczelna Izba Aptekarska
L.dz. P-46/2011
Warszawa, dnia 8 marca 2011r.
Prezesi
Okręgowych Rad Aptekarskich
Okręgowe Izby Aptekarskie
/wszyscy/
W załączeniu przesyłam do wykorzystania opinie Biura Prawnego NIA dotyczącą przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 200lr. o odpadach (t. j. Dz. U. z 2010r., Nr 185, poz. 1243 z póżn. zm.).
Prezes
Naczelnej Rady Aptekarskiej
dr Grzegorz Kucharewicz
♦
Regulacja o odpadach w aptekach
Sprawę reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2010r., Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.), dalej zwaną ustawą oraz przepisy szczegółowe.
1. Apteka nie wytwarza odpadów medycznych, co wynika z definicji takich odpadów w art. 3 ust. 3 pkt. 5 ustawy. Są to bowiem odpady powstające w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycyny.
Zatem apteka nie podlega rygorom rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 lipca 2010r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi (Dz.U. Nr 139, poz. 940).
2. Apteka nie podlega też obowiązkowi uzyskiwania zezwolenia na zbieranie odpadów.
3. Apteka posiada jednakże obowiązek zgłoszenia się do rejestru - jako posiadacz odpadów - prowadzonego przez właściwego starostę (prezydenta miasta na prawach powiatu), co wynika z art. 33 ust. 5 ustawy.
Chodzi tu o wytwarzanie odpadów niebezpiecznych, do których należą wycofywane z obrotu środki farmaceutyczne (leki) - zob. Zał. Nr 2, Lista A pkt. 2 do ustawy, oraz inne wymienione:
1) Jeśli apteka wytwarza odpady niebezpieczne w ilości do 100 kg rocznie lub wytwarza odpady inne niż niebezpieczne, niebędące odpadami komunalnymi, w ilości do 5 ton rocznie, wtedy prowadzi ewidencję odpadów w postaci karty przekazania odpadu,
2) jeśli apteka wytwarza odpady niebezpieczne lub inne, niebędące odpadami komunalnymi w ilościach większych niż podane w pkt 1) - wtedy sporządza kartę ewidencji odpadu. Ten sposób rejestracji wynika z rozporządzenia Min. Środowiska z dnia 11 grudnia 2001r. (Dz.U. Nr 152, poz. 1734).
Wzory wymienionych wyżej kart zawiera rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz.U. Nr 249, poz. 1673), odpowiednio zał. Nr 5 i Nr 2.
Jeśli natomiast apteka wytwarza jedynie odpady komunalne - jest zwolniona z obowiązku zgłoszenia się do rejestru starosty.
4. Wymienione rozporządzenie Min. Środowiska z dnia 8 grudnia 2010r. zawiera też wzór formularza do sporządzania i przekazywania zbiorczych danych o odpadach. Nie jest to nic skomplikowanego, zbiorcze dane to inaczej informacja o odpadach wytwarzanych przez aptekę. Chodzi o ich ilość i rodzaj oraz o podanie danych apteki i ją prowadzącego (imię, nazwisko, adres, adres apteki). Nie chodzi również w tym przypadku o odpady komunalne, ale o odpady niebezpieczne, albo inne, niebędące komunalnymi (art. 37 ust. 1 i ust. 3 ustawy). Takie zbiorcze zestawienie danych za poprzedni rok kalendarzowy apteka jest zobowiązana przekazać do dnia 15 marca właściwemu marszałkowi województwa.
5. Pamiętać należy też o przepisach szczegółowych dotyczących aptek:
- o rozporządzeniu Min. Zdrowia z dnia 20 grudnia 2002r. w sprawie postępowania z produktami leczniczymi podrobionymi, zepsutymi, sfałszowanymi lub którym upłynął termin ważności, zawierającymi środki odurzające, substancje psychotropowe lub prekursory grupy I-R (Dz.U. z 2003r., Nr 21, poz. 181),
- o rozporządzeniu Min. Zdrowia z dnia 12 marca 2008r., w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu wstrzymywania i wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych (Dz.U. Nr 57,poz. 347).
Biuro Prawne NIA
Nie wiem, to mamy zgłaszać czy nie?