Gdzie w przyszłosci kupimy leki?
Obszerna informacja dot.min.Punktów Aptecznych
1. Zgodnie z art. 70 ustawy – Prawo farmaceutyczne, poza aptekami obrót detaliczny produktami leczniczymi, mogą prowadzić punkty apteczne. Z kolei technik farmaceutyczny, posiadający dwuletnią praktykę w aptece w pełnym wymiarze czasu pracy, może wykonywać w aptece (samodzielnie) czynności fachowe polegające na sporządzaniu, wytwarzaniu, wydawaniu produktów leczniczych i wyrobów medycznych, z wyjątkiem produktów leczniczych mających w swoim składzie:
1) substancje bardzo silnie działające określone w Urzędowym Wykazie Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
2) substancje odurzające,
3) substancje psychotropowe grupy I-P oraz II-P.
Z uwagi na mniejsze wymagania co do warunków i personelu (w punkcie aptecznym nie jest wymaga obecność farmaceuty), tym samym asortyment leków z założenia jest mniejszy w punkcie aptecznym niż w aptece. Katalog leków dostępnych w punktach aptecznych został sprecyzowany w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2009 r. w sprawie wykazu produktów leczniczych, które mogą być dopuszczone do obrotu w placówkach obrotu pozaaptecznego oraz punktach aptecznych (Dz. U. Nr 171, poz. 1335).
2. Upoważnienie ustawowe do wydania ww. rozporządzenia wskazuje, iż minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wykazy produktów leczniczych, które mogą być dopuszczone do obrotu w placówkach obrotu pozaaptecznego oraz punktach aptecznych, a zgodnie z definicją zawartą w ustawie z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne, produktem leczniczym jest substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne. Z powyższego wynika, iż zastosowanie negatywnej listy substancji przy obecnym brzmieniu upoważnienia nie byłoby prawidłowym wykonaniem upoważnienia ustawowego, a przedkładane przez właścicieli punktów aptecznych interpretacje, iż przedmiotowe rozporządzenie jest sprzeczne z Konstytucją i regułami tworzenia prawa, jest błędne. Rozporządzenie to, jak każdy akt prawny, było w toku konsultacji zewnętrznych, w tym także z innymi organami administracji publicznej z których żaden nie zgłosił uwag o takiej treści.
3. Konstruowanie pozytywnej listy w formie rozporządzenia jest procedurą długotrwałą i w związku z tym część produktów, które spełniają kryteria mogła się na niej nie znaleźć, z uwagi na termin ich dopuszczenia do obrotu ponieważ były zarejestrowane np. w czerwcu, a konsultacje społeczne i uzgodnienia zewnętrzne odbyły się, w marcu, poza tym koniecznym było przyjęcie daty granicznej do której uwzględniało się nowo zarejestrowane produkty - inaczej wydanie takiego rozporządzenia nie byłoby możliwe, gdyż cały czas są rejestrowane nowe leki, jak też i dokonuje się zmian w lekach już dopuszczonych do obrotu.
4. W powiązaniu z pkt 3, część braków jest wynikiem błędów o charakterze technicznym
5. Przedmiotowe rozporządzenie było, zgodnie z procedurą, przedmiotem uzgodnień zewnętrznych i konsultacji społecznych - podmioty, które dziś podnoszę braki na wykazach często nie zgłaszały wówczas takich uwag.
6. Już dziś jest umieszczona na stronach Ministerstwa Zdrowia nowa, aktualna propozycja wykazu leków w obrocie pozaaptecznym, do której jeszcze przed rozpoczęciem procedury legislacyjnej podmioty mogą zgłaszać wszelkie swoje uwagi.
7. Ministerstwo Zdrowia widząc problemy związane z funkcjonowaniem listy pozytywnej planuje odejście od niej na rzecz przyjęcia w prawie farmaceutycznym jedynie kryteriów, które muszą spełniać produkty w obrocie pozaaptecznym. W takim wypadku wszystko co będzie spełniać te kryteria, tym samym automatycznie będzie mogło się znaleźć w placówkach obrotu pozaaptecznego bez konieczności umieszczenia na jakimkolwiek wykazie.
8. Pojawia się również plotka, jakoby w przygotowywanych przez Ministra Zdrowia projektach aktów normatywnych przewidziana była likwidacja punktów aptecznych i sklepów zielarsko-medycznych. Plotka ta została jednoznacznie zdementowana na spotkaniu z przedstawicielami z nowopowstałą organizacją skupiającą właścicieli punktów aptecznych. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Twardowski zapewnił o poszanowaniu praw nabytych.
Piotr Tomański
Źródło : http://piotr-tomanski.blog.onet.pl/Gdzi ... 96116955,n